Erik Niva, till vardags journalist på Aftonbladet och stor Tottenhamsupporter, har skrivit boken ’Den nya världsfotbollen’. Här ger vi er en liten recension som tips inför sommarens soliga eller regniga dagar.

Boken på ca 500 sidor innehåller en mängd berättelser om hur dagens fotboll ser ut. Vad triggar klubbar att köpa spelare? Vart kommer talangerna från? Vart är vi på väg? Utan medvetna ansatser kopplas fotboll, ekonomi och politik ihop i ett välskrivet dokument.

Erik Niva reste genom 40 länder för att träffa allt och alla från Zlatans farbror i Bosnien-Hercegovina till barägaren i Liverpools utkanter där Wayne Rooney växte upp. Han lyckas på ett bra sätt hitta de små detaljerna som tillsammans skapar ett globalt perspektiv och en röd tråd där allt länkas ihop. Framförallt har denna bok fötts genom de förändringar som skedde under 1990-talet runt om i världen. Den politiska spelplanen förändrades, världen kommersialiserades i raskare takt och allt globaliserades. Inte bara världsekonomin utan även fotbollen. Vi följer nyrika oligarker till nyrika tonåringar i deras resa till världsherravälde.

Att inte hitta kopplingar mellan fotbollen och det politiska klimatet blir helt omöjligt när vi får höra hur spelare på Nordirland hindras från att spela i sitt landslag på grund av hot från supportrar baserat på att han har fel religion, hur Elfenbenskusten enas bakom sitt landslag för första gången efter många år av konflikter och hur en fotbollsledare i Kosovo endast kan göra sitt jobb om han har ’rätt personer’ som backar honom. Fotbollen som barometer på hur samhället mår i stort är tydlig. Korruption i de nya utvecklingsländerna som sätter sina spår i supporterkulturen och i fotbollen i stort och en stor portion om de olika lagens mest hängivna supportrar.

De reportage som slog mig mest är hur ett visst spanskt lag, vi kan kalla dem Real Madrid, tänker på hur de i första hand ska bygga ett varumärke och i andra hand skapa framgång på fotbollsplanen. Otroligt spännande läsning om hur ordföranden tänker inför spelarköp och vilken press som sätts på tränare som får kritik från en sponsor för att ’deras’ spelare inte fick starta en match. Där spelarköp i vissa fall baserats på hur globalt intressant och spännande en spelare kan vara för lagets marknadsvärde och ekonomiskt värde i form av sålda matchtröjor. Denna fråga är ÄNNU mer aktuell i dagens läge där den ekonomiska krisen satt sina spår över hela världen, men där Real Madrid är på väg att bygga ett nytt ”Galacticos” lag.

Nästan lika fascinerande är reportaget om David Beckhams intåg i Los Angeles där allt ställs på sin spets i form av höga förväntningar, hög lön och krashar i uteblivna resultat. Där en underpresterande Beckham tar plats i laget framför en långt lägre betald presterande mittfältare just för att han är Beckham och det är han som sålt biljetterna som fyllt arenorna.

Kommersialism och resultat i en evig maktkamp som det verkar. På gott och ont ett resultat av att fotbollsklubbarna idag blivit bolag med avkastningskrav.

Detta var ett sant nöje att läsa och ett tips till hängmattan i sommar. Svårt att se hur någon kan skriva ihop ett lika bra dokument om statusen i dagens fotbollsvärld.